dimarts, 16 de desembre del 2014

Comentari dels articles: "Les ulleres del professor de llengua" i "Les competències i l'ensenyament de la gramàtica"


Ambdos articles coincideixen en la crítica a l'estil d'ensenyament actual on predomina l'aprenentatge de la gramàtica principalment. A més, tant Josep M. com Carmén Durán, defensen que aquest sistema no és del tot vàlid perquè la gramàtica s'estudia però passat un temps s'oblida per la falta d'ús. 


             En l'article de Josep M. Castellà Lidon, es fa una aproximació al concepte de competència metalingüística, entesa com la capacitat dels parlants de reflexionar sobre la llengua de manera explícita i d'entendre les relacions entre significat, la forma i el context en que s'utilitza. Explica com aborda el nou currículum de secundària l'ensenyament de la gramàtica des d'un enfocament competencial i quines contradiccions presenta, sobre tot, a l'hora del desenvolupament de les habilitats lingüístiques i d'adquisició d'uns coneixements sobre la llengua.

            Entre les competències bàsiques hi té un paper fonamental la competència comunicativa. Per a desenvolupar aquesta competència és necessari que els estudiants coneguin els mecanismes lingüístics, textuals i discursius per a que sàpiguen manejar una terminologia gramatical específica.

            Aquest article també vol donar-nos a conèixer el concepte de competència metalingüística en el nou concepte educatiu, entesa com el coneixement explícit que un parlant té sobre la llengua i habilitat per mobilitzar-lo en funció de diferents objectius. Com deia l’article de Carmén Durán, aquest hauria de “posar-se les ulleres” de l’ús real de la llengua, de les necessitats de comunicació de les persones i del relativisme que permet la pluralitat de punts de vista, la negació i el pacte.  Es a dir, per a que un usuari siga realment competent, ha de tindre coneixement de l'ús de la llengua i la capacitat de reflexió sobre l'ús de la mateixa. 

            Açò permet a l’alumne poder establir un pont entre el coneixement intuïtiu i el coneixement explícit ja que no està molt lligat. En les classes de secundària es dediquen a mostrar e funcionament del sistema lingüístic d'una manera transmissiva, però no donen les eines per entendre les relacions entre el significat, la forma i el context en què s'havien utilitzat les formes analitzades. Aquesta indefinició sobre el paper de l'ensenyament de la gramàtica a les aules de secundària no s'ha resolt en el nou currículum, document que diu que competències s'han d'adquirir, a partir de que continguts i de quina metodologia s'ha de fer. 

              A més, en aquest currículum es destaca la presència més gran de la gramàtica del text i del discurs que en els currículums anteriors i, pel contrari una menor presència de la gramàtica de l’oració, que trau com a conseqüència menys èmfasi en els continguts morfosintàctics, i això és totalment incoherent amb l’objectiu de fer que els estudiants comprenguin els mecanismes de funcionament de la llengua i que siguin capaços de reflexionar-hi.

               Per a desenvolupar la competència metalingüística dels estudiants als aules és essencial saber con abordar l'ensenyament de la gramàtica i el desenvolupament de les competències metalingüístiques a classe, per això en aquest text es destaquen la gramàtica pedagògica, que possibilita la selecció i adequació dels continguts, i la activitat metalingüística, que es posa en marxa en el moment en que es produeix un repte cognitiu en l’alumne. En resum, es tracta bàsicament d’indagar en camins didàctics que permetin donar d’eines als estudiants per a accedir a l’estructura i la bellesa de la llengua.

             Com a conclusió final cal insistir que el llenguatge humà és sobre tot creativitat, elaboració i canvi, procés dinàmic, conversa i interacció, i s’ha d’aprendre i d’ensenyar posant èmfasi en aquesta visió i no en la dels paradigmes i els anàlisis que el paralitzen. A més, cal destacar que a l'actualitat, moltes vegades no es pensa en la manera més clara d'ensenyar als alumnes les normes per que domine una llengua, degut que es volen ensenyar massa aspectes a la vegada i aquest dificulta l'aprenentarge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada