A través del article de
Vicent Pascual Components i organització d'una unitat amb un
tractament integrat de llengua i contingut en un L2 em
conegut les característiques d'una unitat didàctica basada en una
nova metodologia, l'anomenada TILC (Tractament Integrat de Llengua i
Continguts).
Com
que la societat ens exigix cada vegada més coneixements lingüístics
i aprendre una llengua és una eina molt costosa, l'autor
proposa aquest mètode que ens permet combinar els continguts de
qualsevol àrea amb la llengua estrangera que volem aprendre.
L'objectiu d'aquesta metodologia és tractar els continguts d'unes
disciplines no lingüístiques conjuntament amb els recursos
lingüístics adequats per a aprendre'ls. Es a dir, que s'utilitze
l'aprenentatge de la llengua per tal que, al mateix temps hi haja un
aprenentatge de continguts i així els xiquets puguen aprendre
llenguatge i continguts alhora. Per eixample, un xiquets que parla de
normal castellà a classe, a l'hora de dinar haja de parlar amb els
seus pares en català. D'aquesta manera, el xiquet ha de expressar
tot el que li ha ocorregut en un dia i les diferents converses amb
els seus companys, però haurà de fer-ho en altra llengua, en aquest
cas (com ja em dit) català.
Així
doncs, es crea una mena de formula: LM+L2+2LE. Es a dir, ajuntar la
llengua materna amb la segona llengua i mínim dos llengües
estrangeres amb un domini elevat de totes elles.
Per a poder elaborar una unitat didàctica amb la metodologia TILC
em d'introduir uns components essencials: continguts acadèmics,
estratègies i habilitats cognitives, les competències en la
llengua, els elements culturals i el seu context sociocultural i les
competències lingüístiques en ús. Per una banda em de tindre en
compte els recursos acadèmics, que són els els fets, els conceptes
i els procediments del currículum de cadascuna de les àrees
d'estudi. Aquests continguts han de ser seleccionats d'acord amb les
competències de l'alumnat. D'altra banda hi ha que considerar els
continguts lingüístics de la unitat que fan referència a tots els
àmbits lingüístics de la nova llengua que volem aprendre. A més a
més hi ha que tindre en compte que un dels elements que més
influencia en aquest mètode és el context social i cultural. Per
últim, cal que els coneixements siguen construïts per l'alumnat
activament, de manera personal, durant la interacció educativa dins
de la comunitat d'aprenentatge que representa l'aula.
Per a finalitzar cal dir que encara que no te una estructura ni una
organització clara i definida, però es convenient incloure la seua
pròpia organització: objectius, continguts i criteris d'avaluació.
Aixi doncs, el procés d'ensenyament-aprenentatge pot variar depenent
de diferents aspectes com: els materials i els recursos, la
participació de les famílies i l'avaluació global. A més a més
el més important és la motivació dels aprenents, la importància
de la percepció holistica en l'aprenentatge i el pensament inductiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada